mandag den 17. december 2018

Et blik tilbage på 2018

I dag er der lige præcis to uger tilbage af 2018. Snart skriver vi 2019, og med det nye år følger en ny begyndelse for mig: d. 4. februar starter jeg på ergoterapeutuddannelsen i Aalborg - noget jeg ser frem til med spænding, glæde og en lille smule sommerfugle i maven.

På samme måde sad jeg for et år siden og så frem mod 2018. med spænding, glæde og sommerfugle i maven. Nu hvor jeg sidder og kigger tilbage på året, der er gået, er jeg fyldt med glæde og taknemmelighed.

Den første halvdel af året brugte jeg på Rønde Højskole, hvor jeg fik lov til at lære de mest fantastiske mennesker at kende i rigtig hyggelige omgivelser. Lige så svært som det var for mig at lukke alle de nye mennesker ind i starten, lige så stor en gave blev det, da jeg endelig lod paraderne falde og lod dem komme indenfor.

Jeg lærte, hvor værdifuldt det er at føle sig som en del af et fællesskab. Jeg lærte, hvad det vil sige at være sammen med andre i døgndrift, og hvor givende det er. Jeg oplevede det fantastiske ved højskolesang og højskolestemning, og midt i alt dette nye og fantastiske følte jeg, måske for første gang i mit liv, at jeg hørte fuldstændigt til. Lige der på en højskole i Rønde, en by som jeg aldrig havde hørt om, omgivet af 100 mennesker hver dag, var min diagnose pludselig ligegyldig,  spøgelserne fra fortiden forsvandt og tilbage var kun en stor glæde, accept og en tro på, at fremtiden bliver lys.

Efter at have afsluttet mit ophold i Rønde tog jeg hjem til Aalborg, hvor jeg fik tid til at blive genforenet med mine gode venner fra før højskolen og det meste af min familie, før jeg med mine forældre og søskende satte kursen mod Tyskland og Østrig. En dejlig ferie, hvor vi fik vandret og oplevet en masse i godt vejr det meste af tiden. 

Da vi kom hjem fra ferie, fik jeg besked om, at jeg var blevet optaget på ergoterapeutuddannelsen med start vinter 2019 - dejligt at være kommet ind, men lidt ærgerligt at skulle vente til februar.

Den første uge i august var jeg så heldig at få lov til at komme tilbage til Rønde Højskole som frivillig hjælper til et sommerkursus sammen med en af mine gode veninder, jeg mødte på højskolen i foråret. Det var en super hyggelig uge, hvor vi fik lov til at genopleve højskolestemningen, mens vi hjalp til, hvor vi kunne og hyggede os i fritiden.

Efteråret har jeg brugt på frivilligt arbejde hos Aalborg FRI-TID, hvor jeg er med til at arrangere sociale aktiviteter for handicappede og derudover er jeg ledsager for en blind mand. Ellers har jeg læst en del og skrevet nogle bidder af noget, der måske en dag bliver til en roman, og hygget med familie og venner.

Nu glæder jeg mig til julen, som jeg skal fejre med min familie, og nytårsaften, som jeg traditionen tro skal holde med en gruppe gode venner; jeg har kendt i mange år...

Så med to uger tilbage af 2018 vil jeg ønske alle en rigtig glædelig jul og alt det bedste for 2019.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar