søndag den 18. juni 2017

Så er det i morgen

Så er det i morgen. Dagen som jeg længe har ventet på er lige rundt om hjørnet: Jeg bliver student! Tre års hårdt arbejde kulminerer i min sidste eksamen på Hasseris Gymnasium i morgen formiddag.

De sidste dage har jeg tilbragt i selskab med antikke græske forfattere og filosoffer som Homér, Sofokles og Platon. Jeg har repeteret de centrale tekster og begreber inden for oldtidskundkab, og nu kan jeg med hånden på hjertet sige, at jeg har gjort hvad jeg kunne, og nu må det briste eller bære.

Egentlig har jeg en god fornemmelse lige nu. Min krop er ikke præget af den samme nervøsitet, som den har været aftnen før mine andre mundtlige eksaminer, og det er jeg glad for. På en eller anden måde føler jeg mig afklaret og klar til det her. Ikke forstået på den måde at jeg føler, at jeg har styr på det hele, for det har jeg langt fra, Men mere forstået på den måde, at jeg er klar til at gå ind og gøre mit bedste med den viden, jeg har.

Jeg håber og beder til, at jeg trækker et godt emne, som jeg ved noget om!

Mens jeg skriver dette, sidder jeg og kigger ud over vores køkken, hvor der er dækket op til studentergilde, som jeg holder i morgen, med servietter med studenterhuer på, hjemmehæklede studenterhuer, hvid dug og rødt pynt. Der er gjort klar til fest, og jeg glæder mig usigeligt meget til at samle alle dem, jeg holder af og alle dem, der har støttet mig i løbet af de her tre år. Det betyder så utroligt meget for mig, at jeg kan fejre dagen med alle mine kære.

Det bliver en fantastisk dag - ligemeget hvordan min eksamen i mundtlig oldtidskundskab ender, for jeg har gennemført gymnasiet på en måde, som jeg kan være stolt af...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar